Niccolò Machiavelli i cztery interpretacje "Księcia"
Na zakończenie kursu "Moralny lider" studenci profesora Badaracco analizują klasyk Niccolo Machiavellego "Książę".
"Możecie pomyśleć, że to dziwne dzieło na zakończenie tego, co jest zasadniczo przedmiotem zajęć z etyki biznesu" - przyznał Badaracco.
Studenci rozmawiają o tym, co Machiavelli ma do powiedzenia na temat jednego przywództwa.
W dyskusji pojawiają się zwykle cztery różne interpretacje Księcia - choć uczeni, którzy naprawdę zagłębiają się w literaturę, mają do dyspozycji co najmniej sto różnych interpretacji Machiavellego, podkreśla Badaracco.
Wersja 1: "Ta książka to bałagan. Została napisana przez faceta, który miał nadzieję dostać się do centrum wydarzeń, był tam krótko, obraził kilku złych Medyceuszy, został wygnany, był torturowany i chciał wrócić do środka." To "marzenie uczonego, bo można w niej znaleźć wszystko, co się chce, i grać w intelektualne gry. Ale po prostu odłóż to na bok".
Wersja 2: "A teraz poczekajcie chwilę. Jest tam trochę dobrego zdrowego rozsądku. Machiavelli w zasadzie mówi, że jeśli chcesz zrobić omlet musisz rozbić kilka jaj. (...) Aby robić pewne słuszne rzeczy, być może będziesz musiał nie robić innych słusznych rzeczy".
Wersja 3: Inni uczniowie uważają, że książka jest wciąż obecna, ponieważ jest tak zła. Dlaczego jest ona zła? "Jeśli przyjrzysz się bliżej Księciu, to jest całkiem interesujące, co nie jest w książce. Nic o religii. Nic o Kościele. Nic o Bogu. Nie ma nic o duchowości. Prawie nic o prawie. Prawie nic o tradycjach. Jesteś tam na własną rękę, robiąc to, co działa dla ciebie w kategoriach nagiej ambicji".
Wersja 4: Czwarty Książę, którego odkrywają inni studenci, jest w mniemaniu Badaracco najciekawszy. Studenci odkrywają, że książka ujawnia pewien rodzaj światopoglądu, mówi, i nie jest to światopogląd zła. Ta wersja brzmi: "Jeśli masz zamiar zrobić postęp w świecie, musisz mieć jasne poczucie, realistyczne poczucie, niesentymentalne poczucie, jak rzeczy naprawdę działają: mieszane motywy, które zmuszają niektórych ludzi i wysokie motywy, które zmuszają innych. I niskich motywów, które niestety zniewalają innych ludzi".
Biorąc pod uwagę zainteresowania Machiavellego, który pisał o władzy i sprawczości oraz biorąc pod uwagę wspomniane interpretacje widać wyraźnie, że najbardziej zaangażowaną i proaktywną podstawę wykazują studenci wyznający czwartą interpretację. Jeśli chcemy coś zmienić, ów zmiana musi nastąpić w tym świecie i na obecnych warunkach.